Träningspass Tisdag 11/10

Idag utförde jag ett styrkepass men min friidrottsgrupp i Saltängens gympasal i Nacka.

Uppvärmning: 3-4 min löpning, 15 benpendlingar framåt vardera ben, 15 åt sidan vardera ben, löptekniksövningar.

15 fällkniven x 5

35 sittups x 3

15 Leg raises x 5

100 st. step ups

30 dips x 3

40 utfallssteg x 3

Motståndslöpning. Du börjar stillastående, kompisen tar tag runt din midja, spring ca 10 meter, din kompis bidrar med motstånd, kompisen släpper efter 10 meter, fortsätt maxlöpning ett antal meter, alternera.

Med tanke på att det var två dagar sedan mitt senaste träningspass skulle en superkompensation ha kunnat skett, dock kände jag mig inte helt utvilad vilket kan ha betytt att jag skulle vilat en dag till. Mentalt sett kände jag mig också väldigt trött då jag haft en lång skoldag, detta påverkade också min prestationsförmåga. Om en superkompensation uppstår beror dock på olika faktorer såsom passet i sig, om du inte tar ut dig eller om du tar ut dig extremt mycket, kanske använder massa nya muskelgrupper kan det ta längre tid/inte uppstå alls. Rätt vila i form av sömn, kost, påfrestningar i form av stress mm. spelar också roll. http://traningslara.se/tva-olika-modeller-till-anpassning-vid-traning/

Motståndslöpningen kan kopplas till metod 2 inom styrketräningen, vi lägger på motstånd i samband med en explosiv övning i syfte att förbättra resultat/utförande senare utan motstånd.

Detta pass var ungerfär 7 på borgarskalan.

Sen snart igen!

Kommentera

