Träning under dagens idrottslektion 11/12

Idag läste vi lite om normer och kroppsideal kopplat till träning. Senare fick vi planera samt utföra ett träningspass där vi skulle inkludera minst tre övningar med vikt eller redskap.

Såhär såg mitt träningspass ut med min starke kompis Felicia!

Uppvärmning: Hopprep ca 3 min, olika dynamiska stretch samt rörlighetsövningar. Kände mig relativt stel så ville bara göra lite rörlighetsövningar för att förbereda kroppen.

Vi började att göra benböj på en balansplatta. Det är bra att börja med balansövningar för att göra kroppen redo för träning, du måste använda olika sinnen samtidigt som det kräver fokus och aktiverar mindre muskler, vilket i sin tur kan minska skaderisken.

Vi körde ett relativt lugnt pass idag med mycket vila emellan övningarna vilket självklart påverkade resultatet på Borgarskalan (hur trötta vi var i slutet) dock var båda av oss inställda på att köra ett lättare pass idag 🙂

Benböj på balansplatta 6 reps 3 set

Plankan-byte av armpostition 10 reps 3 set

Bicepscurl 10 reps vardera arm, 3 set (4 kg’s hantlar). I den koncentriska fasen av bicepscurlen så sker en kontraktion av biceps brachii, på nervägen sker en excentrisk kontraktion, biceps förlängs.

Sittande bålrotationer med medicinboll http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/56 (8 reps 1 set)

Armhävningar 10 reps x 3 set

Känsla före: Var extremt trött innan träningen mest mentalt men även lite fysiskt, träningsverk ben, rygg mm.

Under: Under passet kändes det bra, det var skönt att röra på sig, tror även att musiken bidrog med mycket ny energi samt att vi bestämde intensitet, vila mm.

Efter: Var skönt när passet var slut, var nu tröttare fysiskt än mentalt vilket var skönt:)

Borgerskalan ca 6.

Bye Baj!

Annonser

En kommentar

  1. Lensingj · november 17, 2015

    Du har kommit långt i din egna träning. Du visar att du dels kan planera och genomföra träning men också bedöma din egen förmåga. Som sagt är det bra att fortsätta kasta in begrepp i bloggen. Du ligger även på fler pass i veckan vilket är bra för ökad effekt.
    Blir kul att fortsätta följa din utveckling.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s