Träningspass 26/11, kl. 19-21

Efter träningen i skolan så körde jag en till träning på kvällen.

Vi började med 2 varvs löpning som en del av uppvärmningen.

Uppvärmning inför längdträning;

Flertal spänst, koordination samt explosivitetsövningar uppfär en backe. Stegringslopp, höga knän, indianhopp mm.

Sedan körde vi en övning relaterad till grenen längd. Längd kan delas in i tre delar; löpningen fram till plankan, avstamp, hoppet. Vi tränade på hoppet. Stillastående på en plint skulle vi explosivtill slänga oss framåt och landa jämfota utan att falla bakåt. Benen skall vara lite böjda vid knänen i ett statiskt läge. Sedan gör vi samma övning fast vi kastar oss baklänges. Detta tvingar oss att förlänga ryggen för att få höjd på hoppet vilket också behövs vid avstampen.

Nästa övning gick ut på att din partner skulle hålla ett rep i båda händerna runt din midja. Du skulle sedan, över en 60 meters sträcka, springa med höga knän och pendlande armar framåt. Partnern skapar motstånd genom att dra repet bakåt. Vi sprang 3 st sträckor var

Sedan körde vi 10 st. 60 meters lopp. Dessa gick väldigt bra men var också extremt jobbigt då vi gjorde 100% varje lopp.

Efter loppen gjorde vi 10 st framåt kullerbyttor respektive 10 bakåt kullerbyttor. Jag fick dock avbryta efter några bakåt kullerbyttor pga av illaende.

Allt som allt var det ett väldigt bra pass och jag utveckladress mycket främst under 60 meters loppen. Det var första gången jag var i Sätra och det var behagligt. Efteråt var jag extremt trött och kände mig nära svimfärdig. ..

Borgerskala: 8-9

Kommentera

