träning torsdag 10/12

Idag körde vi anaerob högintensiv, pulshöjande träning på Sätra

Uppvärmning: 2 varv, löpteknik, benpendlingar. 2 varvs löpning kan ses som allmänn uppvärmning för att få upp kroppstemperaturen samt förbereda sig mentalt. Uppvärmning kan också bidra till att näringsämnen samt syre snabbare fördelas till musklerna. Stötdämpningen förbättras också i och med att ledbrosket suger upp ledvätska. Löpteknik samt benpendlingar är mer specifik uppvärmning, aktiverar samt mjukar upp muskler som sedan kommer användas.

5 st. 150 m lopp, låg på drygt 85%, jag utförde 5 st lopp istället för 10 pga av långdragen irritation/obehag i halsen.

Tidigare övning kunde ses som en uppvärmning till nästkommande övning. Jag ser dock att vi skulle fört en längre uppvärmning med tanke på att vi förväntades ligga på 90/100% tempo. Övningen hade snabbt öppningstempo och vi använde relativt stora rörelsemönster(ljumskar, ben, armar,)

10 st. 60m lopp. Här tränar vi anaerob uthållighet. Här försatts vi en syre skuld,  det sker när aktiva muskler får mindre syre än vad de behöver pga av ökat arbete. Vi vilade i cirka 3 min mellan var lopp.

Nedvarv 3 varv barfota. Nedvarvnig är viktigt och har positiva konsekvenser. Vid aerob träning där benen jobbat, längre löppass t.ex. kommer mycket blod tillföras till benen, vid muskelkontraktioner pumpas blod upp till hjärtat igen. Nedvarv där man långsamt får komma in i vilopuls hjälper kroppen att flytta blod till hjärtat. Nedvarvning kan påverka vilan positivt.

 

Borgarskalan: 14

 

Innan: kände mig trött mentalt pga mycket påfrestningar i skolan. Under: jag klarade av att prestera men hade svårt med fokuset.

Efter: för att se hur intensiv träningen var skulle en objektiv bedömning i form av pulsmätning ske. Genom att mäta personens puls sen ta den i relation till personens eskalerade maxpuls kan intensiteten mätas. Borgarskalan blir en subjektiv bedömning.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s