Utvärdering träningsdagbok

Fysiologiska effekter
Kortsiktiga:
Långsiktiga:
Min träning

Efter ett par månader kan aerob träning leda till sänkt vilo- och arbetspuls. En ökning av kapillärer, mitokondrier samt hjärtmuskelmassa kan också ses (”Allmänna effekter av fysisk aktivitet”, Jan Henriksson, Carl Johan Sundberg) . Det är i våra mitokondrier som vår energi i form av ATP skapas. (”Cellens kraftverk-mitokondrierna”, Hjärnfysik, 2010) ATP bildas av den mat vi äter och ger energi till såväl kropp som hjärna (”ATP och energi”, Hjärnfysik, 2010)

Man har sett att träning långsiktigt leder till ökad bentäthet vilket är fördelaktigt då benen blir allt skönare med tiden (Sundberg, Henriksson). Balans samt stabiliserande övning har också visat sig fördelaktiga för seniorer för att minska risken för benbrott (MittiNacka)

Personer föds med olika mycket av olika muskelfibrer. Det kan ge en olika förutsättningar att prestera i olika grenar/sporter. En person med mer typ typ IIa eller IIb (fibertyp 2 har kanske en bättre chans att prestera inom styrkelyftning i motsats till längdskidåkning/långdistans). Det går till viss mån att påverka uppsättningen av muskelfibrer i vår kropp.

Vid korrekt utförande samt övningar fördelaktiga för individen kan styrketräning leda till god kroppshållning. Dålig hållning gör att belastning fördelas ojämnt på leder vilket ofta leder till smärta. Stress kan leda till spänningar i kroppen vilket kan leda till förkortade samt stela muskler. Dessa muskler blir då toniska. Inaktiva muskler kan göra det motsatta, de förlängs, de blir fasiska. Detta kan återgäldas genom att stretcha toniska samt stärka fysiska muskler. (Konsten aTT träna och må bra, Paul Chek 2007). God kroppshållning underlättar korrekt andning, funktionella övningar etc.

Mitt Oregon träningsprogram syftar till att stimulera mindre stabiliserande muskler. Dessa syftar till att stabilisera de större muskelgrupper och de är viktiga vid tung belastning samt vid komplexa rörelser. En fördel som oftast pekas ut kopplat till styrketräning rörande stabiliserande muskler är benböj. Många menar på fördelar att inte träna med Smith maskin eller maskiner alls  då det är maskinen som stabiliserar istället för musklerna själva.

Mentala

Effekter

Kroppsuppfattning

http://hjarnfysik.blogspot.se/2010/11/cellens-kraftverk-mitokondrierna.html
http://hjarnfysik.blogspot.se/2010/11/atp-och-energi.html
http://fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/1.-Allm%C3%A4nna-effekter-av-fysisk-aktivitet.pdf

 

  • Vad händer i kroppen när vi tränar olika träningsformer; muskelfibrer, syreupptagning, blod och hjärta (puls). Hur påverkas vår träning och självbild av olika träningsideal och skönhetsnormer som finns i samhället. Beskriva hur skönhetsideal påverkat din syn på träning
  • I utvärderingen ska ni också koppla er träningsperiod till träningsteorier och träningsprinciper, beskriva vilka hälsoeffekter ni kan se, visa att ni förstår vilka fysiologiska förändringar som sker av träningen på kort respektive lång sikt
  • Förutom det inläsningsmaterial som ligger på Google classroom, kan ni på egen hand söka information som stärker ert arbete. Använd då referenser. Ta även en titt på kunskapskraven igen (bifogad längst ner) innan ni skriver utvärderingen av träningsdagboken. Här är exempel på frågor som kan besvaras i utvärderingen:

 

 

  • Hur har träningen gått? Vad har varit roligast? Vilket pass var jobbigast och varför? Vilket pass utvecklades jag mest inom? Vilket träningspass har varit störst utmaning som och jag skulle behöva träna mer inom? Hur skulle jag behöva lägga upp träningen för att på så vis utvecklas inom denna träningsform? Har jag nått min målbild? Kunde jag ändrat något i min planering för att det skulle bli mer framgångsrikt? Vad har gått mindre bra?
  • Diskutera psykologiska och fysiologiska hälsoeffekter av er träning: Upplevde ni några tydliga effekter av träningsperioden? Vilka? På vilket sätt? Vilka psykiska och fysiska hälsofaktorer skulle träningen kunna ge på lång sikt? Vilka fysiologiska förändringar kan er träning ge? Hur har jag använt mig av träningsprinciperna för att planera min träning? Hur kan jag koppla min träning till träningsteorier och hur har jag använt mig av dem i min planering?
  • Vilka skönhetsideal och normer finns inom idrott och träning? På vilket sätt påverkas vi av dessa ideal? Har er träning på något sätt någon koppling till de ideal som finns inom träningsvärlden?

 

 

Skärmklipp

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s